Pieszy pierwszy

przez Editor

Kierowcy nie są już najważniejsi. Piesi stają się główną grupą docelową dla której projektowane są ciągi komunikacyjne. Drogi przyszłości są bardzo kreatywne, ale twórcy muszą zmierzyć się z wyzwaniem jakie stanowi zapewnienie bezpieczeństwa pieszym.

Źródło: www.pexels.com

Pieszych będzie coraz więcej

Nowe projekty coraz częściej podnoszą temat promowania ruchu pieszego. Świadczą o tym inicjatywy takie jak łódzkie woonerfy, gdzie ruch pieszy jest nadrzędny, zamykanie na weekend warszawskich ulic – Krakowskiego Przedmieścia i Ząbkowskiej – tak aby stawały się miejskimi deptakami czy odchodzenie od podziemnych przejść na rzecz tych naziemnych w Warszawie, Wrocławiu czy Szczecinie. Zagranicą miejskie inicjatywy idą jeszcze dalej – w Londynie, na czas dojazdu i powrotu dzieci ulice wokół szkół są zamykane dla ruchu samochodowego. Przyczyniło się to do zmniejszenia nawet o połowę liczby uczniów docierających do szkół autem. Także rozwój alternatywnych środków komunikacji – infrastruktury rowerowej, komunikacji publicznej czy wypożyczalni samochodów i skuterów – przyczynia się pośrednio do wzmożonego ruchu pieszego.

Źródło - www.pexels.com

Co ma kluczowy wpływ na bezpieczeństwo pieszych?

Polska ma wyraźnie wyższy niż unijna średnia odsetek wypadków w terenie zabudowanym, gdzie z reguły najczęściej dochodzi do zdarzeń z niechronionymi uczestnikami ruchu drogowego. Według danych Komisji Europejskiej piesi stanowią w Polsce 29 proc. ofiar śmiertelnych kolizji drogowych, gdy tymczasem dla całej Unii Europejskiej średnia to 21 proc. Na poprawę bezpieczeństwa pieszych mogą wpłynąć:

  • Zmniejszenie liczby rozpraszających kierowców komunikatów przy drogach – reklam, tablic, telebimów.
  • Noszenie przez pieszych elementów odblaskowych, nawet w terenie zabudowanym.
  • Poprawienie bezpieczeństwa lewo- i prawoskrętów – unikanie kolizji zielonego światła dla pojazdów i pieszych.
  • Pierwszeństwo pieszych, czyli wcześniejsze uruchamianie zielonego światła dla pieszych niż dla pojazdów, co poprawia widoczność tych pierwszych.
  • Skrzyżowanie z wyniesioną powierzchnią, wprowadzane w Polsce zazwyczaj w przypadku skrzyżowań o charakterze równorzędnym.

Źródło - www.pexels.com

Bezpieczeństwo w 3D

Indyjskie artystki – Saumya Pandya Thakkar i Shakuntala Pandya – stworzyły projekt trójwymiarowych przejść dla pieszych. Złudzenie optyczne sprawia, że kierowcy przekonani o nierówności na drodze, zwalniają. Tego typu rozwiązania miały być wprowadzone w Indiach w szczególnie niebezpiecznych miejscach oraz w okolicach szkół.

Odrobina światła

W marcu ubiegłego roku w holenderskim Eindhoven zainstalowano system powiadamiania kierowców o pieszych lub rowerzystach zbliżających się do przejścia. Ostrzega ich o tym uruchamiane wówczas oświetlenie LED. Czujniki rejestrują ruch w odległości 50 metrów od skrzyżowania.

Tego typu rozwiązania pojawiają się w też Polsce – testowano je m.in. w Warszawie, gdzie docelowo ma powstać 17 takich przejść.

Artykuły powiązane