Kierowcy nie są już najważniejsi. Piesi stają się główną grupą docelową dla której projektowane są ciągi komunikacyjne. Drogi przyszłości są bardzo kreatywne, ale twórcy muszą zmierzyć się z wyzwaniem jakie stanowi zapewnienie bezpieczeństwa pieszym.
Pieszych będzie coraz więcej
Nowe projekty coraz częściej podnoszą temat promowania ruchu pieszego. Świadczą o tym inicjatywy takie jak łódzkie woonerfy, gdzie ruch pieszy jest nadrzędny, zamykanie na weekend warszawskich ulic – Krakowskiego Przedmieścia i Ząbkowskiej – tak aby stawały się miejskimi deptakami czy odchodzenie od podziemnych przejść na rzecz tych naziemnych w Warszawie, Wrocławiu czy Szczecinie. Zagranicą miejskie inicjatywy idą jeszcze dalej – w Londynie, na czas dojazdu i powrotu dzieci ulice wokół szkół są zamykane dla ruchu samochodowego. Przyczyniło się to do zmniejszenia nawet o połowę liczby uczniów docierających do szkół autem. Także rozwój alternatywnych środków komunikacji – infrastruktury rowerowej, komunikacji publicznej czy wypożyczalni samochodów i skuterów – przyczynia się pośrednio do wzmożonego ruchu pieszego.
Co ma kluczowy wpływ na bezpieczeństwo pieszych?
Polska ma wyraźnie wyższy niż unijna średnia odsetek wypadków w terenie zabudowanym, gdzie z reguły najczęściej dochodzi do zdarzeń z niechronionymi uczestnikami ruchu drogowego. Według danych Komisji Europejskiej piesi stanowią w Polsce 29 proc. ofiar śmiertelnych kolizji drogowych, gdy tymczasem dla całej Unii Europejskiej średnia to 21 proc. Na poprawę bezpieczeństwa pieszych mogą wpłynąć:
- Zmniejszenie liczby rozpraszających kierowców komunikatów przy drogach – reklam, tablic, telebimów.
- Noszenie przez pieszych elementów odblaskowych, nawet w terenie zabudowanym.
- Poprawienie bezpieczeństwa lewo- i prawoskrętów – unikanie kolizji zielonego światła dla pojazdów i pieszych.
- Pierwszeństwo pieszych, czyli wcześniejsze uruchamianie zielonego światła dla pieszych niż dla pojazdów, co poprawia widoczność tych pierwszych.
- Skrzyżowanie z wyniesioną powierzchnią, wprowadzane w Polsce zazwyczaj w przypadku skrzyżowań o charakterze równorzędnym.
Bezpieczeństwo w 3D
Indyjskie artystki – Saumya Pandya Thakkar i Shakuntala Pandya – stworzyły projekt trójwymiarowych przejść dla pieszych. Złudzenie optyczne sprawia, że kierowcy przekonani o nierówności na drodze, zwalniają. Tego typu rozwiązania miały być wprowadzone w Indiach w szczególnie niebezpiecznych miejscach oraz w okolicach szkół.
Odrobina światła
W marcu ubiegłego roku w holenderskim Eindhoven zainstalowano system powiadamiania kierowców o pieszych lub rowerzystach zbliżających się do przejścia. Ostrzega ich o tym uruchamiane wówczas oświetlenie LED. Czujniki rejestrują ruch w odległości 50 metrów od skrzyżowania.
Tego typu rozwiązania pojawiają się w też Polsce – testowano je m.in. w Warszawie, gdzie docelowo ma powstać 17 takich przejść.