Nowe centrum miasta w dawnej Fabryce Norblina w Warszawie

przez Editor

Nowe życie zyskają niszczejące budynki dawnej Fabryki Norblina w Warszawie. Obiekt wpisany do rejestru zabytków przejdzie rewitalizację, dzięki czemu w centrum miasta powstanie wyjątkowe miejsce łączące historię z nowoczesnością.


Rewitalizacja dawnej fabryki Norblina


Stolice europejskie mogą pochwalić się projektami rewitalizacji postindustrialnych obiektów, ale w Polsce dopiero stawiamy pierwsze kroki w tym temacie. Inwestycja Grupy Capital Park, nazwana ArtN, ma być dobrym przykładem do naśladowania. Na terenie starej fabryki powstanie obiekt łączący tożsamość miejsca z nowoczesnością.

Przygotowana przez pracownię architektoniczną PRC Architekci koncepcja rewitalizacji ArtN, zakłada połączenie zabytkowego charakteru miejsca z nowoczesną kubaturą i dostosowaniem do wymogów współczesnych funkcji. Na wizualizacjach widać wyraźnie, że stare mury pozostaną w kontraście z nowoczesną zabudową. Wyróżni to nową inwestycję od okolicznych zabudowań.

 

Rewitalizowany teren znajduje się na Woli, która staje się nowym centrum Warszawy. Wokół wybudowano już wiele nowoczesnych biurowców i budynków mieszkalnych. Zrewitalizowana fabryka ma się od nich odróżniać, bo będzie miejsce dla nowego typu klienta, który dosyć ma już dużych centrów handlowych, a ceni rzeczy wyjątkowe oraz zakupy w duchu slow retail.

ArtN ma być miejscem żyjącym 24 godziny na dobę. To tu będzie można, poza zakupami w showroomach i flagowych salonach, obejrzeć wystawę w galerii sztuki, spotkać się ze znajomymi, zjeść lunch czy kolację w najlepszych restauracjach. W koncepcji komercjalizacji centrum dużo miejsca zajmują kawiarnie i restauracje, które będą nie tylko podawały kawę i jedzenie, ale staną się miejscem do różnorodnych twórczych inicjatyw, takich jak spotkania z varsavianistami czy szkoła gotowania.

Z kolei koncepcja Otwartego Muzeum Dawnej Fabryki Norblina jest propozycją odejścia od klasycznie rozumianego muzeum jako zespołu sal ekspozycyjnych, których ściśle określony układ odpowiada najczęściej podziałom chronologicznym. Otwarte Muzeum Dawnej Fabryki Norblina będzie swoistym „destination point” jako atrakcja turystyczna, dodatkowo interesująca ze względu na bliskie sąsiedztwo drugiej linii metra.
W projekcie nie zabraknie też miejsca dla – cenionego już teraz przez rzesze warszawiaków i nie tylko – BioBazaru, który zlokalizowany w jednej z pofabrycznych hal swoim klimatem będzie nawiązywał do najlepszych tradycji śródziemnomorskich hal targowych. Jedyne w swoim rodzaju ma być także otwarte muzeum na terenie obiektu. Nie tylko nie będzie to zamknięta, biletowana przestrzeń, ale też miejsce otwarte na nowe inicjatywy.


Zakupy inne niż wszystkie – slow retail

Właściciele inwestycji chcą, żeby na terenie ArtN miejsce dla siebie znalazły dizajnerskie butki i znane marki, w postaci showromów czy concept store’ów. Na otwarcie salonów w ramach strefy Slow Retail zdecydowały się już dwie marki Orska i Quality.

„Projekt rewitalizacji budynków dawnej Fabryki Norblina doskonale współgra z ideami upcyclingu i czerpania z przeszłości, które stały u podstaw moich pierwszych kolekcji w ramach marki Orska. Historia tego miejsca pokazuje osiągnięcia i polską tradycję obróbki metali, form oferowanych klientom na przestrzeni lat. Wierzę, że możemy uzyskać niepowtarzalny styl uwspółcześniając te wyjątkowe wzory również w biżuterii, a sam kompleks budynków ArtN w Warszawie będzie doskonałym przykładem harmonii pomiędzy docenianiem przeszłości i prezentowaniem nowoczesnego, polskiego designu” – mówi Anna Orska, najbardziej znana polska projektantka biżuterii i właścicielka firmy Orska.

Za komercjalizację powierzchni handlowej inwestycji odpowiada zespół złożony z przedstawicieli inwestora oraz agencji BOIG i Mediadem.

Podziemny parking dla rowerów

Ciekawym rozwiązania będzie również podziemny zautomatyzowany parking na rowery. Pojazd będzie umieszczany na odpowiednim miejscu za pomocą specjalnej windy. W zamierzeniu inwestora, odwiedzający obiekt nie tylko będą mogli kupić ekologiczne jedzenie, ale także przyjechać do Fabryki Norblina bez samochodu. Parking ma być wzorowany na rozwiązaniach, które stosowane są już w Japonii.

Dbałość o elementy historyczne

Adaptacja starych obiektów do nowych funkcji przeprowadzana jest z dbałością o elementy historyczne. Przez środek terenu przebiegała będzie brukowana uliczka nawiązująca do historycznego obrazu okolicznego terenu, znajdą tam swoje miejsce także 44 odnowione maszyny i urządzenia z fabryki.

To nie dobrobyt czyni nas szczęśliwymi, lecz dobroć i sposób widzenia własnego życia. I jedno, i drugie zawsze zależy od nas samych: człowiek zawsze może być szczęśliwy, jeśli tylko tego zechce, i nikt nie jest w stanie mu przeszkodzić.

Aleksander Sołżenicyn

Inwestor zakupił też od prywatnego kolekcjonera zestaw kilkuset „Norblinów ”, które w przyszłości zostaną wyeksponowane w Otwartym Muzeum Dawnej Fabryki Norblina. To jedna z pamiątek po czasach świetności fabryki, które po zakończeniu projektu wrócą na miejsce, w którym zostały wyprodukowane.

Cukiernice, papierośnice, świeczniki, sztućce czy też podstawki do szklanek składają się na wyjątkową „kolekcję Norblina” . Przedmioty te zostały wyprodukowane na przestrzeni ok. 120 lat świetności warszawskiego przemysłu platerniczego, tj. od początku XIX wieku do czasów międzywojennych.

Różnorodność galanterii stołowej, przyborów biurowych oraz dewocjonaliów zachwyca eleganckim wzornictwem oraz wiele mówi o stylu życia ówczesnych mieszczan i kulturze spożywania posiłków. Do najbardziej osobliwych elementów kolekcji należą ruszty i łyżki do szparagów, muszle do pasztetu, widelce do sardynek i ostryg oraz szufelki do kawioru.

Biurowiec inny niż wszystkie

Na terenie zrewitalizowanej fabryki inwestor zaplanował również biurowce, jednak ich przestrzenie nie będą przypominały miejsca do pracy w budynku ze szkła i stali. Z jednej strony będą pełne najnowszych rozwiązań technologicznych, z drugiej zaoferują wyjątkową, klimatyczną przestrzeń do pracy.

 

W ArtN znajdzie się ok. 40 tys. mkw. powierzchni biurowej klasy A na poziomach od +2 do +8. W kompleksie na trzech kondygnacjach podziemnych będzie zlokalizowany parking, oferujący około 755 miejsc postojowych oraz wspominany już parking dla około 190 rowerów.

 

 

Artykuły powiązane