Jaworzno – miasto bezpieczne dla pieszych

przez Zofia Przetakiewicz

Wizja Zero

Statystyki policyjne wskazują, że w 2016 r. wypadki drogowe w Polsce pochłonęły 3 026 ofiar śmiertelnych, a 40 766 osób zostało w ich wyniku rannych (w tym 12 109 ciężko). Całkowite wyeliminowanie wypadków ze skutkiem śmiertelnym za cel postawiła sobie w 1997 r. Szwecja, w ramach programu „Wizja Zero”. Początkowo zakładano, że cel uda się zrealizować w 2020 r., jednak nie było to takie łatwe. Obecnie za termin ten przyjęto 2050 r. Idea „Wizji Zero” rozlała się na inne kraje, w tym Polskę, gdzie koncepcję szerzy Continental.

Na czym polega sekret Jaworzna?

Wchodzące jednocześnie w skład konurbacji śląskiej Jaworzno okrzyknięto wzorem bezpieczeństwa. W grudniu wiele agencji informacyjnych podawało informację o tym, że od ponad 1,5 roku nie wydarzył się w mieście żaden wypadek śmiertelny (statystyki niestety uległy zmianie na początku 2018 r.). Wcześniej, od roku 2013 w wypadkach zginęło łącznie 8 osób. W miastach o podobnych charakterze, statystycznie wypadki pochłonęły w tym czasie 32 ofiary śmiertelne. Liczba wypadków bez skutku śmiertelnego w Jaworznie spadła od 2013 r. 5-krotnie.

Miasto postawiło na poprawnie zaprojektowaną infrastrukturę drogową. Inwestycje zaczęto wdrażać już 12 lat temu. Korzystano z profesjonalnie opracowanego Studium Transportowego oraz konsultacji ze specjalistami. W Jaworznie zmniejszono liczbę samochodów, spopularyzowano transport rowerowy i komunikację publiczną (korzysta z niej 80% mieszkańców). Promuje się również samochody autonomiczne, o czym pisaliśmy na portalu we wrześniu – link https://go-local.pl/autonomiczne-auto.

Poprawnie zaprojektowana infrastruktura… Czyli jak?

Bezpieczeństwo zapewniono przede wszystkim poprzez przebudowę systemu drogowego. Stworzono wewnętrzną obwodnicę miasta, dzięki czemu wyprowadzono zbędny ruch z centrum (przy okazji zmniejszając tam liczbę miejsc parkingowych). Jednocześnie zapewniono połączenia międzydzielnicowe. Wytyczono ją bardzo precyzyjnie, zmniejszając do minimum liczbę przejść dla pieszych (np. w jednym miejscu, gdzie bardzo często dochodziło do wypadków stworzono tunel dla pieszych). Dokonano również kameralizacji ulic niewchodzących w skład obwodnicy – zwężono je, zbudowano wysepki dla pieszych. Wiele osób zarzucało projektantom, że na skutek ich działań zmniejszy się przepustowość dróg. Pretensje okazały się bezpodstawne. Jadąc wolniej, kierowcy mogą zachowywać mniejsze odległości niż w przypadku szybkiej jazdy. Uspokojeniu ruchu służy również nawierzchnia – niektóre ulice w całości, a niektóre tylko na skrzyżowaniach, pokryto kostką brukową. Do zasad panujących w mieście przystosować należy także gości, dlatego wjazd do miasta prowadzi trasą w lesie, po łuku, z dużą liczbą sygnalizacji świetlnych. W Jaworznie nie ma również ani jednego fotoradaru. Oczywiście, wszelkie rozwiązania powinny być dostosowane do specyfiki konkretnego miasta.

Ułatwienia dla rowerzystów

Jaworzno stawia także na promowanie roweru, jako środka transportu. Poruszanie się nim ma być nie tylko bezpieczne, ale także wygodne i szybkie. To właśnie tutaj powstało pierwsze w Polsce rondo typu holenderskiego. Wokół okręgu dla samochodów znajduje się okrąg dla rowerów, które poruszają się w tym samym kierunku co samochody i mają przed nimi pierwszeństwo. Trwa także budowa velostrady, czyli autostrady rowerowej z bezkolizyjnymi przejazdami, która przebiegać będzie poza istniejącym układem dróg.

…I żyli długo i szczęśliwie?

Niestety, dobra passa Jaworzna została przerwana w styczniu tego roku. Kolejny wypadek ze skutkiem śmiertelnym spowodowany został w lutym. Oba zdarzenia zaszły na ulicach, których władze miejskie nie zdążyły jeszcze zmodernizować… Miejmy nadzieję, że „Wizja Zero” będzie zrealizowana po zakończeniu wszystkich prac.

Artykuły powiązane