Trend „zrób to sam” rządzi. Rządzi w telewizji, Internecie, social mediach i na blogach. W minionych latach, czasach niedoboru wszystkiego, była to swoista konieczność. Dziś jest oznaką zaradności, kreatywności i pozwala wprowadzić do domu praktyczne, funkcjonalne rozwiązania w zgodzie z designerskimi trendami. Nurt „do it yourself” opisuje opublikowany w czerwcu tego roku raport Mobile Institute: „Raport Allegro: Zrób to sam. Jak Polacy łączą przyjemne z pożytecznym?”.
Tajemnicze DIY
Co kryje się pod hasłem DIY? Z angielskiego – do it yourself – zrób to sam oznacza, iż mimo że możemy kupić gotowy produkt, decydujemy się stworzyć go własnymi rękami, albo wzbogacić podstawową wersję o własne udoskonalenia czy dekoracje.
Własnymi rękami
W badaniu „Raport Allegro: Zrób to sam. Jak Polacy łączą przyjemne z pożytecznym?” ponad połowa (55 proc.) respondentów zadeklarowała, że zdarza im się samodzielnie wykonywać produkty lub realizować usługi, które są powszechnie dostępne na rynku, a 84 proc. ankietowanych realizuje konkretne prace w domu czy w ogrodzie.
Polak potrafi!
Zdziwilibyście się, ile zadań coraz chętniej sami realizujemy w swoim domu. Na fali programów o aranżacji wnętrz chętnie samodzielnie malujemy ściany (wg badania MI – 16 proc. respondentów), naprawiamy elektrykę (13 proc.), kładziemy parkiet (12 proc.) i majsterkujemy (11 proc.) . Własnym sumptem remont domu starało się przeprowadzić aż 54 proc. respondentów! „Domowym trendem” jest również pozwalający rozwijać nasze pasje handmade, o którym pisaliśmy w jednym z naszych artykułów.
Równie chętnie pracujemy w ogrodzie (koszenie trawy – 24 proc.; sadzenie i uprawianie roślin – 15 proc.; przechowywanie warzyw i owoców – 14 proc.), naprawiamy samochód lub motor (17 proc.) i przygotowujemy własne przetwory (16 proc.) . O zakładaniu własnego ogrodu i domowej hodowli ziół pisaliśmy w ramach artykułu nt. urban farming.
Jest jeszcze szereg zadań, które na pierwszy rzut oka mogą nie kojarzyć się z trendem „zrób to sam”, a jednak są samodzielnie przez nas wykonywanymi pracami, jak np.: przygotowywanie posiłków, dbanie o wygląd, własnoręczne tworzenie upominków (13 proc.).
Trendy „Zrób to sam” wg Majsterek:
- Kobiety – już nie tylko w kuchni, ale również majsterkujące, pracujące w stolarniach.
- 30-latkowie – DIY to już nie tylko domena starszego pokolenia!
- Pracownicy korporacji – białe kołnierzyki coraz chętniej zakasują rękawy do prac manualnych.
- Miasto moje a w nim… – miejskie ogrody, miejskie stolarnie, miejskie pracownie rzemieślnicze.
- Hobby, które jest inwestycją – coraz chętniej inwestujemy w kolejne narzędzia i materiały do realizowania swoich „majsterkowych” zainteresowań.
- Wnętrzarki – po szafiarkach i kulinarkach, teraz jest ich czas!
[divider line_type=”Full Width Line” custom_height=””]
Powrót do przeszłości
– Bo choć może nam się wydawać, że to („zrób to sam” przyp. red.) jest pieśń przeszłości, to jednak jak widać, dziś przeżywa prawdziwy renesans – pisze w raporcie Mobile Institute Anna Kalinowska, kulturoznawca SWPS, specjalizująca się w socjologii Internetu i promocji inicjatyw lokalnych m.in. serwisu SLOV.pl. – Pierwszy i podstawowy powód to to, że za tego typu aktywności zabrało się pokolenie dzisiejszych 30-latków, a jest to ostatnie pokolenie, które żyło jeszcze w świecie bez Internetu. Ono pamięta pisanie referatów do szkoły długopisem, sięgając do encyklopedii, ze wzruszeniem wspomina wyjazdy latem do babci na wieś, smak kompotu i zajęcia ZPT ze szkoły. Właśnie między 25 a 35 rokiem życia pojawia się moment, gdy człowiek osiąga dojrzałość i budzą się w nim resentymenty. Tak więc w obecnym pokoleniu 30-latków obudził się resentyment do prac ręcznych, fizycznych, do docenienia tych produktów i technik, które pamięta się z dzieciństwa.
Dlaczego?
Dlaczego decydujemy się na działanie „zrób to sam” w domu? Polacy w badaniu MI deklarowali, że zależy im głównie na możliwości wyróżnienia się (21 proc. ankietowanych). Dla odmiany np. Amerykanie, w badaniu „DIY. Consumer Trends Report 2015” jako najważniejszy motywator typowali oszczędność (38 proc.). Nam zależy również na możliwości odstresowania się i, było nie było, zaoszczędzeniu pieniędzy również.
Samodzielne wykonywanie prac w ogrodzie dostarcza nam dużo radości (co wskazuje 26 proc. badanych), ale też odstresowuje (20 proc.) i sprzyja oszczędnościom (15 proc.).
Dlaczego nie?
No dobrze, ale są też tematy, których sami się nie podejmiemy. Z czego to wynika? Jeśli jakiś, gotowy produkt nie podoba się nam od razu, po prostu go kupujemy (27 proc. respondentów badania MI), onieśmiela nas również brak wiedzy z danego obszaru (26 proc.), są też tacy, których to po prostu nie interesuje (11 proc.) lub nie mają czasu (10 proc.).
W samodzielnych pracach ogródkowych przeszkadza nam brak wiedzy (31 proc.), czasu (29 proc.) oraz inne zainteresowania (23 proc.).
Zrób to sam – gdzie szukać instrukcji?
Według opisywanego badania większość z nas, instrukcji jak zrobić coś samemu szuka w wyszukiwarce Google (31 proc.) lub w książkach i poradnikach (23 proc.). Poradą służą też platformy zakupowe, takie jak Allegro (17 proc.), blogi i wideoblogi (19 proc.) i media społecznościowe (12 proc.), dedykowane programy w radio i TV (14 proc.).
Szukamy inspiracji (36 proc.), porad i instrukcji (34 proc.). Bazujemy na opiniach innych osób (22 proc.). Podpieramy się też nowymi technologiami, m.in. serwisami i aplikacjami z instrukcjami jak wykonać zadanie (23 proc.), elektronicznymi notatnikami (18 proc.) czy listami zadań (17 proc.).
Najczęściej wykonywane przez Polki prace „zrób to sam”:
- przygotowywanie ciast i tortów (23%)
- przyrządzanie domowych przetworów (21%)
- ręczne przygotowywanie prezentów (14%)
- sadzenie i uprawianie roślin ozdobnych (14%)
- malowanie wnętrz (13%)
Ulubione prace „zrób to sam” Polek
- malowanie wnętrza
- projektowanie elementów wystroju wnętrz
- instalacja elektroniki
- sadzenie i uprawianie roślin ozdobnych
- przygotowywanie ciast i tortów
Najczęściej wykonywane przez Polaków prace „zrób to sam”
- koszenie trawy (35%)
- naprawy samochodu lub motoru (29%)
- malowanie wnętrz (20%)
- kładzenie płytek, kładzenie i cyklinowanie parkietu (17%)
- składanie, montowanie i wymiana mebli (15%)
Ulubione prace „zrób to sam” Polaków
- instalacja i naprawa elektroniki
- drobne naprawy i prace elektryczne
- naprawy samochodu lub motoru
- produkcja własnego piwa, wina lub nalewek
- przycinanie drzew i krzewów
Źródło: „Raport Allegro: Zrób to sam. Jak Polacy łączą przyjemne z pożytecznym?”